Kamerapassare på Melodifestivalen

Jag som trodde att jag skulle ha tid att blogga samtidigt som jag jobbade men så blev det inte. Det har varit full rulle från onsdags till i Lördags/söndags  där de flesta arbetspassen har varit från nio på morgonen till ca tolv på natten. Men så är det om ska vara arbeta på sveriges största tvproduktion och det har helt klart varit värt det! Jag har fått lära känna många nya människor i tvbranchen så som fotografer, projektledare och även de på svt-redaktionen.
Första dagen fick vi våra acrediteringspass med tillgång till hela området inne i scandinavuim. Strax efter det började vi jobba och det stod teknikrigg på schemat vilket innebar att dra alla möjliga olika sladdar runt om scenen och i arenan.
På torsdagen blev vi tilldelade våra "riktiga" jobb och jag fick turen att bli Lantos kamera-assisten. Han är den enda fotografen på svt som fortfarande är anställd och är lite av en chef. Vi hade kamera sju höger om scenen och hade mycket att göra under sändningen. Mitt ansvar var att hålla ordning på sladden bakom kameran så fotografen inte körde över den eller så att kamera sex med bom inte körde över den. Det är ett jobb som kräver hundra procent konsetration hela tiden för annars kan hela dirketsädningen bli förstörd. Lite läskigt när man tänker på det men efter alla genrep och repitioner satt allt i huvudet och man visste vad som skulle göras hela tiden.
Artisterna repade hela dagen och jag skrev upp och lärde mig vilken possition jag skulle ha vid de olika kamera vinklarna. På kvällen blev vi bjudna på kommunfest på konsthallen uppe vid Götaplatsen. Efter en hel arbetsdag var vi kamera-assar inte speciellt frächa och vi hade inte räknat med rödamattan långbord med vita dukar på. Lyxigt värre var det med champange och hummer!
På fredagen var det första genrepet med publik, då skulle allt sitta som om det vore direktsädning för allt bandades om någonting skulle gå på tok på lördagen. Det var lite extra nervöst när scaninvium fylldes med människor och det var även förta gången vi repade allt i en följd. Som tur var gick det bra men man var verkligen helt slut efteråt.
På lördagen hade vi ett genrep med publik för andra gången och lite torr-repitioner där i mellan. Annars var det inte så mycket att göra mer än att vänta på att klockan skulle bli åtta och dirketsädningen skulle sätta igång. Allt gick verkligen jätte bra under sädningen men det kanske inte var så konstigt efter allt repande. Tänka sig att jag nu har varit med och sänt tv för 3,3 miljoner tittare!
Efter sändingen var det dags att riva scenen och samla in alla kablar och sladdar. Det tar ca en vecka att bygga scenen men bara på få timmar rivs den och packas ner, heeelt stört! Det går sjukt fort och om man inte vet vad man ska göra blir man lätt i vägen och kan få vad som helt i huvudet. Men det gick faktiskt över förväntan bra det också.
Efter allt slit och jobb var det såklart dags för efterfest. Den hölls på elit park hotell på avenyn och det var verkligen ett bra avslut på den roligaste praktiken jag haft. Tog sista bussen hem vid tre och kände att det egetligen var alldeles för tidigt.